Beslutsdatum 29 januari 2025

Yttrande över förslag till ändrade föreskrifter för havsmiljön

Regelrådets ställningstagande:

Uppfyller inte kraven

Motivering till Regelrådets ställningstagande

Av konsekvensutredningen framgår det tydligt att föreslagna ändringar syftar till att fastställa vad som kännetecknar god miljöstatus och ta fram miljökvalitetsnormer med indikatorer.

Konsekvensutredningen hade kunnat vara tydligare i vissa delar, bland annat gällande vilka konsekvenser som är en följd av ändringarna i föreliggande remiss och vilka effekter som är en följd av antingen tidigare ändringar eller förväntade framtida ändringar, gällande det senare framför allt som en följd av ändringar i kommande åtgärdsprogram, som uppges ska tas fram enligt 24 § havsmiljöförordning (2010:1341). Den information som finns är dock tillräcklig.

Det finns viss information om såväl vilka som kan komma att påverkas och vilka kostnader det kan handla om, däremot uppskattas inga totaler eller hur det kan komma att påverka olika branscher. Som exempel nämns att åtgärder enligt miljökvalitetsnorm E.3.1 (Tillförsel av impulsivt undervattensljud) kan komma att påverka vindkraftsbolag som vill anlägga havsbaserad vindkraft. För att uppfylla dessa krav anges en verksamhetsutövare kan komma att behöva genomföra ytterligare tekniska och organisatoriska åtgärder, exempelvis gällande bullerreducerande teknologier eller omplacering av vindkraftverk. Kostnaden för detta uppskattas till omkring 100 000 kronor per bottenfast verk[1]. Analysen gällande sådana effekter hade kunnat tas längre, exempelvis gällande påverkan för industrin som förlitar sig på ökad energitillförsel.

Bedömningen avseende förslagets effekter för företagens kostnader och intäkter väger, men Regelrådet finner redovisningen bristfällig. Även beskrivningen av vilka företag som omfattas hade behövt tydliggöras. Bristerna i dessa delaspekter, gemensamt med en del andra otydligheter, har medfört att Regelrådets sammantagna bedömning är att konsekvensutredningen är bristfällig.

[1] En studie från Svensk Vindenergi (2021) refereras.

Det bakomliggande förslaget