Beslutsdatum 28 augusti 2024
Yttrande över förslag till föreskrifter om transport av farligt gods på väg och i terräng (ADR-S) och transport av farligt gods på järnväg (RID-S)
Regelrådets ställningstagande:
Motivering till Regelrådets ställningstagande
Flera delar av konsekvensutredningen beskrivs på ett godtagbart sätt, exempelvis problem och syfte liksom berörda företag. Det finns även vissa beskrivningar av förslagets kostnadspåverkan, även om de hade behövt vara tydligare för att kunna förstå förslagets effekter på företagens kostnader fullt ut. Förslagsställaren har dock i denna del angett varför det inte går att vara mer specifik än så, vilket är värdefull information.
Sedan den 6 maj 2024 gäller förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar. I konsekvensutredningar till förslag med företagspåverkan är det fortsatt viktigt att beskriva förslagets påverkan på konkurrensförhållandena, liksom om särskilda hänsyn behöver tas till små företag vid reglernas utformning, då detta är att anse som andra relevanta konsekvenser som ska beskrivas i en konsekvensutredning enligt 7 § 2 p i nämnda förordning. Sådana beskrivningar har förslagsställaren också med i konsekvensutredningen.
Regelrådet har funnit brister i beskrivningen av förslagets påverkan på företagens intäkter, åtgärder för att förslaget inte ska medföra mer långtgående kostnader eller begränsningar än vad som bedöms vara nödvändigt för att uppnå dess syfte samt hur och när förslaget ska utvärderas. Regelrådet vill därför påminna om att dessa aspekter ska beskrivas i en konsekvensutredning enligt den nya förordningen.
De brister som Regelrådet har funnit i konsekvensutredningen påverkar dock slutligen inte Regelrådets ställningstagande gällande konsekvensutredningens kvalitet. Regelrådets samlade bedömning av konsekvensutredningen är därför att den uppfyller kraven.