Beslutsdatum 8 oktober 2025
Yttrande över förslag till genomförande av det nya luftkvalitetsdirektivet
Regelrådets ställningstagande:
Motivering till Regelrådets ställningstagande
Regelrådet har behandlat de två promemoriorna från Klimat- och näringslivsdepartementet och Naturvårdsverket som en helhet. Sammantaget har båda förslagsställare beskrivit flertalet av de aspekter som Regelrådet har att bedöma. Det gäller problembeskrivning och syfte, konsekvenser om ingen åtgärd vidtas, alternativa lösningar, åtgärder för att begränsa kostnader och andra negativa effekter, särskild hänsyn till tidpunkt för ikraftträdande och behov av speciella informationsinsatser, hur och när konsekvenserna kan utvärderas, överensstämmelse med EU-rätten och om förslaget går utöver minimikraven. Redovisningarna i dessa avseenden är utförliga, transparenta och tydliga och överlag mycket väl genomförda.
Regelrådet saknar mer utförliga beskrivningar av det nya regelverkets effekter, direkta och indirekta, på företag. Förutom något enstaka exempel på konsultföretag saknas det helt en beskrivning av berörda företag. Det hade varit relevant att beskriva situationen i Sverige idag, exempelvis vilka företag eller branscher som orsakar mest föroreningar och som kan tänkas beröras indirekt via åtgärdsprogrammen och direkt via efterföljande riktade beslut.
Det anges att EU-kommissionen har tagit fram en konsekvensutredning i samband med framtagandet av det nya direktivet, men inte vad denna visar beträffande effekter för företag. Det är vidare oklart huruvida den konsekvensutredningen fortfarande kan anses aktuell, då den inte utgår från det slutligt antagna direktivet. Detta hade varit relevant att förhålla sig till i innevarande konsekvensutredning. Det anges att underlag har inhämtats genom dialog med berörda branscher/aktörer i relevanta delar. Såvitt Regelrådet kan se är det endast ett konsultföretag och ett privat forskningsinstitut som är att definieras som företag. Det framgår inte om andra organisationer tillfrågats om potentiella effekter för företag med anledning av det nya luftkvalitetsdirektivet. Regelrådet hade vidare önskat ett mer utförligt resonemang kring förslaget att lämna en närmare avgränsning av sakägarkretsen till rättspraxis.
Regelrådet noterar att innevarande förslag från Naturvårdsverket är en delredovisning och att resterande delar i uppdraget att lämna förslag till genomförande av luftkvalitetsdirektivet ska slutredovisas senast den 30 november 2025. Andra delar, sådana som planeras genomföras genom Naturvårdsverkets föreskrifter, anges inte omfattas av uppdraget.
Regelrådet vill i detta sammanhang understryka vikten av att effekterna på företag belyses mer detaljerat i kommande konsekvensutredningar. Det gäller inte minst de substantiella bestämmelserna om gräns- och målvärden och hur dessa ska uppnås. Det är också viktigt att de företagsrelaterade effekterna även analyseras och redovisas i det kommande utvärderingsarbetet.