Beslutsdatum 26 mars 2025
Yttrande över Transportstyrelsens framställan om ändring i fartygssäkerhetsförordningen (2003:438) samt förordningen (2011:1533) om behörigheter för sjöpersonal
Regelrådets ställningstagande:
Motivering till Regelrådets ställningstagande
Remissen innehåller Transportstyrelsens framställan om ändring i fartygssäkerhetsförordningen (2003:438) och förordningen (2011:1533) om behörigheter för sjöpersonal.
Remissen inkom till Regelrådet den 19 december 2024, vilket innebär att Regelrådet tillämpar förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar vid granskningen av den remitterade konsekvensutredningen. Regelrådet kan dock konstatera att framställan är daterad den 13 maj 2024, det vill säga endast en vecka efter det att förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar trädde i kraft den 6 maj 2024. Det är därför högst troligt att Transportstyrelsen har utgått från förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning vid utarbetandet av sin konsekvensutredning. Vid en granskning av konsekvensutredningen är det också flertalet av de aspekter som ska finnas med enligt nu gällande konsekvensutredningsförordning som inte har beskrivits. Mot bakgrund av det nämnda kan Regelrådet ha visst överseende med detta.
Förslagsställarens bedömning är att förslagen inte medför några direkta kostnader för berörda, och att vissa anpassade krav kan leda till lägre utbildningskostnader vilket kan gynna exempelvis redare. Regelrådet har visserligen inte funnit några skäl till att ifrågasätta detta men anser det önskvärt med en större tydlighet. Även om ägarstrukturen för rederier kan vara komplicerad anser Regelrådet också att beskrivningen av berörda företag bör kompletteras.
Regelrådet kan konstatera att flera av förslagen är bemyndiganden till Transportstyrelsen, vilket betyder att de närmare regleringarna och effekterna kommer längre fram. Regelrådet vill i denna del betona vikten av att kostnader och effekter av kommande regler utreds fullt ut för vart och ett av kommande förslag i enlighet med nu gällande regelverk, förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar.
Med nämnda medskick kan konsekvensutredningen anses uppfylla kraven.