För att genomföra Europaparlamentets och rådets direktiv 1 om driftskompatibilitet och järnvägssäkerhet för den gemensamma järnvägssektorn föreslås ändringar i järnvägslagen (2004:519) och i järnvägsförordningen (2004:526). Beträffande driftskompatibilitet innebär förslagen huvudsakligen att ett godkännande för att ta i bruk ett fordon ska gälla i hela EU. Alla järnvägsfordon ska märkas med ett europeiskt fordonsnummer och en beteckning för driftskompatibilitet. Beträffande järnvägssäkerhet innebär förslagen i huvudsak att för varje järnvägsfordon som tas i bruk ska en enhet som svarar för dess underhåll, en så kallad ECM 2 , definieras i det nationella fordonsregistret. Som ECM kan utses fysisk eller juridisk person som har kompetens och ekonomiska resurser för sina uppgifter och även i övrigt är lämplig. När det gäller godsvagnar ska ECM vara certifierad. Det nya driftskompatibilitetsdirektivet (2008/57/EG) och direktivet om ändring i driftskompatibilitetsdirektivet (2009/131/EG) samt direktivet om ändringar i järnvägssäkerhetsdirektivet (2008/110/EG). Driftkompatibilitetsdirektivet ersätter de två tidigare direktiven om driftskompatibilitet, för höghastighetståg och konventionella tåg.
Denna webbplats använder cookies för att vi ska kunna ge dig den bästa möjliga användarupplevelsen. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.